Grottmänniskor..

I grund och botten är vi riktiga grottmänniskor, urtidsvarelser som lever våra liv utefter starka drifter. Sexdriften tänker jag inte skriva om eftersom den hos så många verkar styra allt så den talar för sig självt.

Kvinnor blir sugna på choklad och samlar på sig mer fett för att klarar av barnafödande och ammande, det är ju en helt sann och självupplevd urdrift som egentligen borde mötas med mer uppskattning då vi gör det för att föra mänskligheten vidare.

Att vi ställer våran dygnsrytm efter solen är ju också en sdan där nedärvd egenskap och här har ju Caesar hittills varit klockren. Först var han spädbarn och fattade ingenting och då sov han sent på mornarna. Sedan blev det höst och vinter och då har han rakt av varit; UGH! Det är mörkt och då sover jag minst till 8-9 eftersom det inte finns något dagsljus. Jag har verkligen njutit av min son som har varit morgontrött, en mjuk varm liten bolll som man med våld fått väcka vid halv 9. Jag har lett inombords när andra mammor talat om sina barn som går upp 5...nu tror jag att det är dags att äta upp det där leendet. Caesar går nämligen upp tidigare och tidigare varje dag. Jag har persinnner men det lurar inte Caesars grottvarelse som styr honom utan halv 7 imorse så väckte han mig med orden -Mamma,..Farmor och Farfar är roliga!
Min entusiasm var en smula dämpad måste jag erkänna...

Nu ska här inhandlas svarta mörkläggningsgardiner a la modell 2:a världskriget, en bomb i huvudet och Caesars röst har samma inverkan på mig en morgon i mars kl 06.30...dessutom bor vi i Sverige så i maj kommer denna scen att utspela sig kl 04 istället.

Jag är rätt så bra på att förtrycka den där "pigg på morgonen för att det är ljust" biten av vårat urtidsarv men något som jag inte kan förtrycka så är det vårkänslorna. Våren är ett automatiskt instant lyckopiller. Jag börjar ana det nu...fröjdas åt mina snödroppar, känner lite pirr i magen, spontan glädje en måndagsmorgon. Jag är en total sucker för våren, har  i april ofta lust att ställa mig att vårskrika som Ronja Rövardotter en gång gjorde. Detta är naturligtvis totalt oacceptabelt för en vuxen människa 2009, men dock inte mindre frestande. Jag vårskriker så att bergen rämnar inombords iallafall......




Mina snödroppar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback